Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen.

Genom att fortsätta ger du oss tillåtelse att lagra cookies. Läs mer om cookies

Fortsätt

Nya föreskrifter om psykisk ohälsa på jobbet

Viktoria Lundqvist-3_final

Den psykiska ohälsan på jobbet ökar och många arbetsgivare har ingen plan för att hantera problemen. För att bromsa trenden införs därför nya föreskrifter i arbetsmiljölagen.

– Föreskrifterna ställer krav på att du som chef har kunskap att förebygga och hantera arbetsrelaterad ohälsa på arbetsplatsen, men också att du får förutsättningar att omsätta kunskaperna i praktiken. Reglerna berör även inhyrd personal, berättar Viktoria Lundqvist, förbundsjurist på Ledarna.

Reglerna gäller:

  • Ohälsosam arbetsbelastning
  • Arbetstider
  • Kränkande särbehandling
  • Mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

De nya förskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö träder i kraft 31 mars 2016. Läs mer och ladda ner dem på Arbetsmiljöverkets webbplats www.av.se.

 

Publicerad 2016-01-28 i Övrigt

Följ oss på
sociala medier